Prima prezentare a programului de lucru al Comisiei Europene pentru 2026
La 21 octombrie 2025, Comisia Europeană va prezenta Parlamentului European, la Strasbourg, programul său de lucru pentru 2026, prezentând noi inițiative legislative și nelegislative menite să stimuleze competitivitatea, durabilitatea, securitatea și coeziunea socială a UE. Deși încă în curs de finalizare, un proiect preliminar confirmă mai multe inițiative de interes deosebit pentru domeniul financiar-contabil, inclusiv un al 28-lea regim propus pentru societățile inovatoare (T1 2026), o foaie de parcurs privind piața unică până în 2028 (T1 2026), un pachet Omnibus privind impozitarea (T2 2026) și o actualizare a normelor privind drepturile acționarilor (T4 2026). Proiectul de program de lucru anunță, de asemenea, evaluările directivelor-cheie. Când va fi prezentat oficial, Parlamentul European va dezbate programul de lucru și își va defini prioritățile pentru anul următor.
Statele membre evaluează mandatul pentru Comisia Europeană în discuțiile privind al doilea protocol fiscal preliminar al ONU
La 17 octombrie 2025, statele membre ale UE au dezbătut acordarea mandatului Comisiei Europene de a negocia, în numele lor, al doilea protocol preliminar al Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală, care tratează soluționarea litigiilor fiscale. Comisia a propus acest mandat la 29 septembrie, iar Președinția daneză a Consiliului UE a transmis un proiect de compromis care tratează preocupările legate de rolul de negociere al Comisiei. Textul ar fi clarificat faptul că acordarea mandatului nu ar aduce atingere dreptului statelor membre de a participa la negocieri sau de a modifica echilibrul puterilor între UE și autoritățile naționale în ceea ce privește eventuala semnare sau încheiere a protocolului. Cu toate acestea, în ciuda acestor asigurări, 15 state membre și-ar fi exprimat îngrijorarea și reticența de a acorda un mandat Comisiei. Președinția daneză va continua să evalueze problema și să stabilească următorii pași. Dezbaterea are loc înaintea celei de-a treia sesiuni a Comitetului Interguvernamental de Negociere al ONU, care va avea loc la Nairobi, în perioada 10-19 noiembrie 2025, unde va fi examinat protocolul de soluționare a litigiilor fiscale și elementele mai largi ale cadrului fiscal global.
Rezultatele fiscale ale Consiliului ECOFIN din 10 octombrie 2025
La 10 octombrie 2025, Consiliul ECOFIN a discutat mai multe aspecte fiscale, în special propunerea de revizuire a normelor UE privind accizele la produsele din tutun. Majoritatea statelor membre au sprijinit extinderea normelor la noile produse din tutun, deși multe au avertizat, de asemenea, despre creșterea excesivă a taxelor că ar putea încuraja comerțul ilicit. Comisia și-a prezentat, de asemenea, propunerea privind noile resurse proprii ale UE, care au obținut un sprijin larg pentru resursa CBAM, dar au criticat pe scară largă propunerea privind resursele corporative pentru Europa (CORE) în ceea ce privește preocupările legate de competitivitate și resursa proprie propusă pentru accizele la tutun pentru a putea redirecționa veniturile din bugetele naționale. În cadrul unui alt punct de pe ordinea de zi, Consiliul a salutat recomandarea Comisiei privind tratamentul fiscal al conturilor de economii și de investiții. Consiliul ECOFIN a adoptat, de asemenea, mai multe decizii fiscale, inclusiv o actualizare a listei jurisdicțiilor fiscale necooperante din UE, menținerea a 11 țări în Anexa I și ajustarea Anexei II pentru a reflecta progresul cooperării prin eliminarea Vietnamului și adăugarea Groenlandei, Iordaniei, Marocului și Muntenegrului. Consiliul a aprobat, de asemenea, concluziile privind utilizarea stimulentelor fiscale pentru promovarea tehnologiilor curate și a decarbonizării industriale în cadrul Pactului UE pentru o industrie curată, subliniind importanța competitivității și a rezilienței. În plus, a adoptat decizii de modificare a acordurilor cu Elveția, Liechtenstein, Andorra, Monaco și San Marino privind schimbul automat de informații privind conturile financiare și a autorizat negocierile cu Norvegia privind cooperarea administrativă în domeniul impozitării directe.
Decizii ale Comisiei Europene privind încălcarea obligațiilor fiscale din octombrie
La 8 octombrie 2025, Comisia Europeană a lansat mai multe acțiuni privind constatarea neîndeplinirii obligațiilor fiscale, în special trimiterea de scrisori de punere în întârziere Belgiei, Franței și Maltei pentru nepunerea în aplicare a funcționalităților IT necesare pentru a permite schimbul de informații în temeiul Directivei 2020/285/UE privind regimul special în materie de TVA pentru întreprinderile mici. Directiva simplifică obligațiile în materie de TVA și permite întreprinderilor mici transfrontaliere să beneficieze de scutiri de TVA similare celor naționale, necesitând sisteme IT operaționale până la 1 ianuarie 2025. Întrucât sistemele celor trei state membre rămân incomplete, acestea au acum la dispoziție două luni pentru a soluționa deficiențele înainte de o eventuală escaladare, la o opinie motivată. De asemenea, Comisia a trimis Grecia în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru încălcarea Directivei 2020/262/UE privind regimul accizelor, întrucât Grecia continuă să scutească bunurile vândute în magazine scutite de taxe la frontierele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia – o practică care nu mai este permisă din 2017. Comisia a considerat că eforturile Greciei sunt insuficiente pentru a soluționa încălcarea.
ETAF răspunde chestionarului Comisiei Europene privind noile norme în materie de TVA pentru sectorul turismului și al transportului de călători
La 15 octombrie 2025, ETAF a răspuns la consultarea publică a Comisiei Europene cu privire la viitorul pachet legislativ privind TVA pentru turism și transportul de călători. ETAF a salutat această inițiativă de modernizare a normelor în materie de TVA pentru sectorul turismului și al transportului de călători, întrucât cadrul actual este depășit și incompatibil cu realitățile economiei digitale și globalizate de astăzi. Într-adevăr, ETAF consideră că Schema marjei operatorului de turism (TOMS) nu mai îndeplinește obiectivele sale inițiale, creează incertitudine juridică și denaturează concurența din cauza interpretării sale divergente între statele membre. Normele actuale afectează neutralitatea TVA, în special pentru clienții comerciali și dezavantajează într-un mod inechitabil agenții de turism stabiliți în UE în comparație cu operatorii din afara UE care furnizează servicii de transport călători cu plata impozitelor la destinație în UE. Prin urmare, ETAF va sprijini o reformă care clarifică domeniul de aplicare al TOMS și îl limitează la livrările de tip B2C, exclude activitățile MICE și alte tranzacții B2B. În ceea ce privește transportul de călători, ETAF constată că actuala diversitate de tratamente în materie de TVA între modurile de transport din statele membre conduce la complexitate, sarcini de conformitate și denaturări. ETAF sprijină o mai bună armonizare, definiții mai clare și alinierea politicii în materie de TVA la obiectivele UE în materie de mediu și competitivitate, asigurând neutralitatea și echitatea și simplificând în același timp conformitatea pentru operatorii transfrontalieri.
Raportul Comisiei Europene semnalează lacune mari în ceea ce privește practicile de derogare în materie de TVA
Un raport al Comisiei Europene publicat la 14 octombrie 2025 evidențiază neconcordanțe în ceea ce privește modul în care statele membre ale UE aplică derogările de la cotele de TVA, ceea ce determină îngrijorări cu privire la echitatea și transparența pieței unice. Deși Directiva TVA permite flexibilitate în cadrul unor parametri clari – cote standard de cel puțin 15% și până la două cote reduse de 5% sau mai mult pentru 24 de categorii enumerate în Anexa III – implementarea variază foarte mult. Rezultatele arată că Luxemburg, Irlanda și Italia reprezintă 75% din cele 64 de derogări active, în timp ce alte șapte țări (Malta, Cipru, Grecia, Franța, Portugalia, Spania și Austria) împart restul de 25%. Locuințele și construcțiile domină, reprezentând aproape 30% din toate excepțiile, urmate de sectoare precum cultura, turismul, serviciile publice, alimentația, ospitalitatea și finanțele. Superreducerile și tarifele de parcare reprezintă peste 90% din derogări. Raportul avertizează că o astfel de fragmentare subminează consecvența fiscală în întreaga UE și solicită o mai bună armonizare pentru a asigura condiții de concurență echitabile.
Eurodeputații și experții naționali discută despre taxele pentru serviciile digitale
La 16 octombrie 2025, Subcomisia FISC a Parlamentului European a organizat o ședință interparlamentară pentru a face schimb de experiență privind impozitarea digitală atât la nivel național, cât și la nivel internațional. Alături de reprezentanți ai Comisiei Europene, ai administrațiilor fiscale naționale și ai economiștilor, eurodeputații și deputați naționali au discutat motivele pentru adoptarea sau respingerea unei taxe pe servicii digitale (DST), baza sa fiscală, ratele aplicabile și provocările aferente. Șase experți invitați au prezentat argumente în sprijinul unui DST pentru a surprinde mai bine activitatea economică digitală din secolul XXI, subliniind modelele existente în Spania, Portugalia și Italia și sugerând posibile îmbunătățiri. Cu toate acestea, unii experți au recomandat concentrarea eforturilor pe reducerea deficitului de încasare a TVA în loc să creeze o nouă taxă. Opiniile parlamentare au fost împărțite: unii au pledat pentru dezvoltarea unui DST la nivelul UE în așteptarea unui acord global, în timp ce alții au avertizat că acțiunea unilaterală a UE ar putea afecta competitivitatea. Toate declarațiile experților sesiunii sunt disponibile public. Dezbaterea privind impozitarea digitală și relația UE-SUA în domeniul impozitării va continua în timpul unei vizite a delegației FISC la Washington și New York, în perioada 27-29 octombrie 2025.
Eurodeputații sprijină simplificarea normelor fiscale
La 8 octombrie 2025, eurodeputații au adoptat raportul din proprie inițiativă fără caracter legislativ privind rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană, cu 499 de voturi pentru, 66 împotrivă și 53 abțineri. Elaborat de eurodeputatul Michalis Hadjipantela (PPE, Cipru), raportul solicită Comisiei Europene să creeze un Centru de date fiscale al UE pentru a îmbunătăți schimbul automat de informații și a reduce sarcinile administrative. De asemenea, solicită o utilizare mai largă a unui număr unic de identificare fiscală pentru a facilita cooperarea și raportarea între statele membre. În special, eurodeputații Comisiei să revizuiască și să simplifice cadrul general în materie de TVA, Directiva privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și Directiva privind combaterea evitării obligațiilor fiscale. De asemenea, invită Comisia să evalueze beneficiile și dezavantajele unui posibil al 28-lea regim ca un set unic de norme la nivelul UE pentru întreprinderile inovatoare, inclusiv în ceea ce privește impozitarea. Raportul a primit un sprijin larg din partea PPE, S&D, Renew Europe și a Verzilor, toți pledând pentru o conformitate fiscală mai simplă și mai armonizată. Acesta va fi acum inclus în lucrările legislative în curs privind simplificarea legislației, mai precis într-o propunere de pachet Omnibus dedicat fiscalității, preconizată pentru începutul anului 2026.
G20 reînnoiește angajamentul de a găsi o soluție pentru implementarea Pilonului doi
Reuniți la Washington, sub președinția Africii de Sud, în perioada 15-16 octombrie 2025, miniștrii de finanțe din G20 s-au angajat să continue să se implice constructiv pentru a răspunde preocupărilor privind impozitul minim global din Pilonul 2 „cu scopul comun de a găsi o soluție echilibrată și practică, acceptabilă pentru toți, cât mai curând posibil”. Se poartă discuții cu privire la un „sistem paralel” care ar putea scuti grupurile multinaționale americane de la aplicarea normelor globale de combatere a erodării bazei impozabile din cadrul Pilonului II ale altor țări. „Furnizarea unei soluții va trebui să includă un angajament pentru a se asigura că orice risc substanțial care poate fi identificat în ceea ce privește condițiile de concurență echitabile, inclusiv o discuție privind tratamentul echitabil al stimulentelor fiscale bazate pe substanță și riscurile de erodare a bazei impozabile și de transfer al profiturilor, sunt abordate și vor facilita progresul în vederea stabilizării sistemului fiscal internațional, inclusiv un dialog constructiv privind provocările fiscale generate de digitalizarea economiei”, este menționat în Rezumatul președintelui publicat în urma ședinței. În raportul său fiscal adresat miniștrilor de finanțe din G20, secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, și-a exprimat optimismul că un acord-cadru incluziv ar putea fi convenit până la sfârșitul anului.
OCDE prezintă cadrul de schimb de informații imobiliare
La 16 octombrie 2025, OCDE a lansat un nou cadru internațional pentru ca țările să facă schimb automat de date privind proprietățile imobiliare, cu scopul de a consolida transparența fiscală și de a reduce evaziunea fiscală. Raportul stabilește un acord multilateral privind autoritatea competentă (MCAA) care permite semnatarilor să facă schimb de informații ușor accesibile privind bunurile imobile în scopuri fiscale. La solicitarea G20 de la începutul acestui an, inițiativa vine în urma constatărilor OCDE potrivit cărora deținerile transfrontaliere de bunuri imobile prezintă riscuri semnificative de conformitate fiscală. MCAA, deschis țărilor care au aderat la Convenția multilaterală privind asistența administrativă reciprocă în materie fiscală, funcționează pe bază de participare voluntară. Acesta permite autorităților să utilizeze bazele de date existente privind proprietățile imobiliare și titlurile de proprietate, facilitând schimburile de date electronice și căutarea în baze de date. Potrivit raportului, schimburile inițiale unice care acoperă holdingurile imobiliare existente ale contribuabililor trebuie să aibă loc până la data de 31 ianuarie a anului următor intrării în vigoare a MCAA între două autorități competente. Ulterior, schimburile anuale ar trebui să fie finalizate până la data de 31 ianuarie a fiecărui an și până la data de 30 iunie, pentru a include toate informațiile care au devenit disponibile administrațiilor fiscale în cursul anului precedent.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.