Ca în cazul altor activități de la nivel național, și activitatea experților contabili judiciari a fost afectată odată cu decretarea stării de urgență de către Președintele României, fiind impuse noi reguli și restricții.
La data instituirii stării de urgență (16 martie a.c.), în multe procese civile și penale care s-au suspendat de drept erau numiți experți contabili judiciari să efectueze expertize contabile cu diferite specializări, termenele depunerii acestor rapoarte fiind după această dată.
Pe durata stării de urgență, procesele civile aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată au fost suspendate de drept în baza art. 42 alin. (6) din Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
Totodată, în baza art. 43 alin. (2) din decretul menționat mai sus, și procesele penale aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată, inclusiv cele aflate în procedură în camera preliminară, s-au suspendat de drept pe toată perioada stării de urgență.
Conform actului normativ amintit, pe durata stării de urgență, atât în cazul proceselor civile (art. 42), cât și în cazul proceselor penale (art. 43), activitatea de judecată a continuat în cauzele de urgență deosebită apreciate ca atare de judecător sau instanța de judecată, precum și în alte situații menționate de decret.
Suspendarea de drept a proceselor a fost anunțată pe portalul instanțelor de judecată, la data termenului, la rubrica Soluția pe scurt, cu mențiunile următoare, după caz: „Suspendat de drept în baza art. 42 alin. (6) din Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pe toată perioada stării de urgență” sau „Suspendat de drept în baza art. 43 alin. (2) din Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pe toată perioada stării de urgență”.
Dacă data termenului de judecată (a procesului suspendat) până la care expertul contabil judiciar trebuia să depună raportul de expertiză contabilă a fost în perioada stării de urgență, acesta nu mai avea obligația să depună raportul de expertiză contabilă la acea dată, intervenind aici noul termen stabilit după 14 mai a.c., data ieșirii din starea de urgență (după prelungirea acesteia, conform Decretului Președintelui României nr. 240/2020).
Totuși, expertul contabil judiciar putea depune raportul de expertiză la instanța care l-a solicitat dacă raportul era finalizat, obținuse viza auditului de calitate de la Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) și avea posibilitatea de a face acest lucru având în vedere regulile de distanțare socială impuse de autorități. Dacă, pe durata stării de urgență, expertul dorea să depună raportul la instanța care l-a solicitat, ar fi fost de preferat ca acesta să fie trimis prin poștă cu confirmare de primire și valoare declarată.
În cazul proceselor civile, pe durata stării de urgență, expertul contabil le putea solicita părților (respectând procedura) să-i pună la dispoziție documentele necesare efectuării expertizei. Dacă documentele nu au fost puse la dispoziție fizic în original, expertul a trebuit să facă demersuri pentru a intra în posesia originalelor. Având în vedere regulile de distanțare socială impuse de autorități, a existat posibilitatea ca expertul contabil să nu fi putut avea acces la documentele necesare în original, în acest caz, urmând să le analizeze după ieșirea din starea de urgență (14 mai a.c.) respectând regulile impuse în starea de alertă.
În cazul proceselor penale, accesul la documente se poate face doar la dosar, deci la arhiva instanței. Având din vedere regulile impuse pe durata stării de urgență, accesul expertului contabil la arhiva instanței ar fi putut fi îngrădit.
Conform art. 42 din Decretul Președintelui României nr. 195/2020, în termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență (în acest caz, 14 mai a.c., după prelungirea acesteia, potrivit Decretului nr. 240/2020), instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea noilor termene de judecată pentru dosarele aflate pe rol și va efectua actele de procedură. În acest sens va comunica în scris părților noul termen de judecată în dosar, precum și expertului contabil numit sau experților contabili numiți pentru a lua la cunoștință noul termen până la care au obligația să depună raportul de expertiză pentru dosarul în cauză. Totuși, este posibil ca expertul contabil să nu primească adresa prin care îi este comunicat noul termen și atunci prudent ar fi ca, începând cu 15 mai a.c., să urmărească portalul instanțelor de judecată pentru a vedea când este fixat noul termen pentru depunerea raportului de expertiză.
Chiar dacă expertul contabil a depus raportul de expertiză la instanță în perioada stării de urgență, părțile vor lua la cunoștință în legătură cu conținutul acestuia și vor formula obiecții (dacă vor exista) după încheierea acesteia, cel mai probabil la primul termen de judecată.
Conform art. 43 alin. (1) lit. c) din Decretul Președintelui României nr. 195/2020, pe durata stării de urgență, activitatea de urmărire penală s-a desfășurat numai cu privire la cauzele în care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel național, alte cauze urgente apreciate ca atare de către procurorul care supraveghează sau efectuează urmărirea penală.
În afară de experții numiți de către instanțele civile și penale, cunoaștem faptul că și în faza de urmărire penală procurorii numesc experți contabili pentru a efectua expertize contabile judiciare cu diferite specializări. Ca în cazul proceselor aflate pe rolurile instanțelor, la data decretării stării de urgență erau numiți experți contabili de către unitățile de parchet să efectueze expertize contabile, termenele depunerii acestor rapoarte fiind după această dată (16 martie a.c.). Aceste termene s-au amânat după ieșirea din starea de urgență, cu excepția cazurilor în care procurorul de caz a dispus altfel.
Și în cauzele aflate în faza de urmărire penală, accesul la documente se poate face doar la dosar, deci la arhiva unității de parchet. Având din vedere regulile impuse pe durata stării de urgență, accesul expertului contabil la arhivă ar fi putut fi îngrădit și este de preferat ca expertul contabil să aștepte până când are acces la documente.
Pe durata stării de urgență, experții contabili desemnați puteau depune rapoartele de expertiză la unitățile de parchet care le-au solicitat dacă acestea erau finalizate și obținuseră viza auditului de calitate de la CECCAR. Rapoartele puteau fi depuse la registratură, dar ar fi fost de preferat ca acestea să fi fost trimise prin poștă cu confirmare de primire și valoare declarată.
Și în cazul dosarelor aflate în faza de urmărire penală, chiar dacă expertul contabil a depus raportul de expertiză în perioada stării de urgență, părțile implicate vor lua la cunoștință în legătură cu conținutul acestuia și vor formula obiecții (dacă vor exista) după încheierea stării de urgență. Unitățile de parchet vor aduce la cunoștință părților conținutul raportului de expertiză contabilă judiciară după ieșirea din starea de urgență, indiferent când acesta a fost depus sau nu pe durata stării de urgență.
Având în vedere că, începând cu 15 mai a.c., a încetat starea de urgență și a fost instituită starea de alertă, este recomandat să analizăm cu atenție noile reguli impuse de autorități privind starea de alertă pentru a stabili în ce măsură se vor putea efectua expertizele contabile judiciare, precum și modul în care acestea vor putea fi depuse la instituțiile (instanțe sau unități de parchet) care le-au solicitat.
Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.